NOVÁ ŠKOLSKÁ REFORMA V ČESKÉ
REPUBLICE
V
roce 2001 zahájila česká vláda reformu školství, jejíž koncepce je obsažena v
tzv. Bílé knize (viz Národní program vzdělávání v České republice,Praha 2001).
Hlavní cíl reformy řízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy s
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze jako odborným garantem spočívá v
přechodu od centrálního řízení škol k jejich spolurozhodování při výchovném procesu,
ve změně orientace výuky od předávání hotových poznatků k jejich samostatnému
vyhledávání, hodnocení a praktickému využívání. Klíčové kompetence se zaměřují
v souladu s celoevropským trendem na
schopnost učení se, řešení problémů, komunikaci, pracovní činnosti a kooperaci.
Ostatní kompetence rozvádějí konkrétní specifika jednotlivých vzdělávacích
oblastí.
Obory výtvarná,hudební a
dramatická výchova spadaly až dosud pod společný název estetická výchova, který
sice zdůrazňoval jejich výchovný aspekt, avšak na úkor jejich specifického
poslání v oblasti poznání, hodnocení a komunikace. Nové označení oblasti Umění
a kultura využívá jistého respektu, který tento pojem u odborné i širší
veřejnosti požívá k zvýšení prestiže celé oblasti. Nadto umožňuje její nový
obsah značnou variabilitu přístupů jak v
náplni, tak v učebních metodách a formách.
Na základní škole jsou hlavními
nositeli této oblasti obory hudební a výtvarná výchova, do nichž vstupují v
různých formách i další obory, např. literatura a dramatická výchova. V
gymnáziích se tak děje v povinně volitelných předmětech výtvarná a hudební
výchova, v třetím ročníku pak v novém oboru Umělecká tvorba a komunikace.
Hudební výchova v rámci oblasti Umění a kultura
Hudební výchova vede žáky k
chápání umělecké i populární hudby, k jejímu adekvátnímu vnímání a využití jako
specifického nástroje komunikace. Každý žák 1.-9.třídy základní školy má 1
hodinu hudební výchovy týdně. Její koncepce sleduje setkávání žákyň a žáků s
hudbou v podobě hudebních her (mateřská škola), v podobě práce s hudebním
materiálem (hudební dílna), ale také v podobě vhledu do hudby jako nositelky
různých společenských funkcí (2.stupeň ZŠ). Již na základní škole se uplatňuje polyestetická integrace, resp. spojování hudby s ostatními
druhy umění, částečně i multimediální integrace propojující umění a estetické
jevy s širokou oblastí přírodních a společenských věd.
Všechny
tyto oblasti směřují k podstatě integrované hudební výchovy na gymnáziu v rozsahu
2 hodin týdně. Jedná se o výuku zabývající se tvorbou uměleckých děl jako
znakových systémů (analýza materiálu a struktury), o estetické, psychologické a
sociální aspekty tvorby (umělecké druhy a žánry, analýza významu a hodnot
umění, analýza potřeb, konzumu a trhu) a konečně o uvedení studentů do teorie
komunikace (sféra prezentace a interpretace umění).
Nově zařazené kreativní semináře
představují hlubší sondy do určité problematiky. Zvláštní pozornost by při tom
měla být věnována právě procesu vzniku nových paradigmat, resp. proměn
znakových systémů tak, aby studenti uměli uvádět tyto změny do vztahu k
pluralitě uměleckých vyjádření, k mnohostrannosti životních situací, v nichž je
umění zakotveno a aby se tak umění mohlo stát součástí smysluplného utváření
jejich vlastního života.
Obsah seminářů lze rozdělit do
tří hlavních oblastí:
1.Reflexe umělecké tvorby, teorie
a kritiky
2.Tvořivé a experimentální
činnosti
3.Multimediální a multikulturní
projekty
Vhodný rámec tvoří také
celoškolní nebo celoroční projekty, které umožňují, aby učitelé různých oborů
preferovali vzájemně spjaté myšlenky a pojmy, nebo, aby se jeden učitel zabýval
cyklicky jistým aspektem integrovaného tématu ve všech třídách.
Bohužel je tento předmět - Umělecká
tvorba a komunikace dosud nepovinný, avšak přesto je možné, aby si absolventi
všech tří ročníků oboru Umění a kultura zvolili hudební nebo výtvarnou výchovu
jako maturitní obor.
Rámcové vzdělávací programy pro základní školy a gymnázia jsou v současnosti ověřovány na více než padesáti pilotních školách, aby se zjistilo, zda jsou tyto školy schopny vytvořit na základě rámcových dokladů (rámcového kurikula) vlastní vzdělávací programy.
Zpracoval PhDr. Václav Drábek, CSc.
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy
Česká republika